Českí pekári: Pečivo by sa nemalo zlacňovať ani pri dobrej úrode obilia

Podľa Jaromíra Dřízala, predsedu Podnikateľského zväzu pekárov a cukrárov v ČR, pekárňam v posledných rokoch stúpali náklady, ktoré kvôli tlaku na trhu nemohli premietnuť do cien. Mnoho pekární je vraj v strate a lacnejšia múka by im mohla pomôcť prežiť. Prípadné zníženie cien by zrejme viedlo k zhoršeniu kvality pečiva. Dřízal to povedal novinárom počas Dňa otvorených dverí v pelhřimovskej pekárni Adélka.


Na jeseň budú výrobcovia s obchodníkmi rokovať o cenách chleba a pečiva pre ďalšírok. "Určite tam bude silný tlak zo strany obchodu," uviedol Dřízal. Podľa neho sú už teraz v Česku asi ôsme najnižšie ceny pekárenských výrobkov v Európskej únii. Uviedol, že pekárne potrebujú lepšie tržby, aby mohli zaplatiť kvalifikovaných pracovníkov a aby sa mohli rozvíjať. Dodal, že priemerná mzda včeských pekárňach vlani predstavovala 16 100 korún hrubého mesačne, hoci tam ľudia musia veľa pracovať cez víkendy a v noci.

Českí výrobcovia pečiva sú podľa zväzu tiež decimovaní dovozom mrazených polotovarov."Keď nás prevalcujú zahraniční dodávatelia s polotovarmi, do desiatichrokov tu budeme kupovať toastový chlieb ako v Amerike a spomínať na kvalitné české výrobky," uviedol predseda.

Predrokom 1989 fungovalo v ČR len okolo 65 pekární. Od 90. rokov sa sieť rýchlo rozrastala. Teraz podľa zväzu v krajine pôsobí asi 750 pekární. V poslednýchpiatich rokoch ale desiatky menších prevádzok ukončili činnosť. Niektoré staršie pekárne majú podľa Dřízala problémy kvôli tomu, že nemajú novink ya držia sa len klasickej výroby chleba a pečiva.

  

Medzi rozvíjajúce sa firmy naopak patrí Pelhřimovská pekáreň Adélka, jedna z troch najväčších pekární na Vysočine. Má svoj mlyn, vyrába aj cukrárske výrobky, hotové jedlá a lahôdky. Denne produkuje okolo 1 000 výrobkov; len chleba má v portfóliu asi 15 druhov. "Pekárina samotná by nás neuživila. Dokážeme obchodníkom urobiť kompletný servis. Využívame to, že ak už auto niekde ide, aby sme naň naložili čo najviac," vysvetlil generálny riaditeľ RomanTeisler šírku výroby. Pekáreň, ktorá kladie dôraz na budovanie vlastnej značky, má tiež 22 vlastných obchodov.

Aj v tomto vidieckom kraji má pekáreň silnú konkurenciu. "Sem do rajónu chod íaj viac ako 30 pekárov," uviedol Teisler. Akciová spoločnosť pre tento rok plánuje obrat okolo štvrť miliardy korún. Prácu dáva takmer 300 ľuďom. Podľa agrárneho analytika Petra Havla medzi väčšími pekárňami má Adélka najvyššípodiel odborníkov medzi zamestnancami.